پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد مومنی

پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد مومنی

پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد مومنی

به مناسبت ۲۷ خرداد روز ملی جهاد کشاورزی

اندازه فونت :
1401/03/27

کشاورزی در بسیاری از کشورها محور توسعه قرار گرفته و در ایران نیز این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است. بررسی های انجام شده نشان می دهد علی رغم همه تلاش ها به دلیل وجود مشکلات ساختاری، توسعه این بخش با تنگناهایی مواجه است.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند این بخش می تواند نقش عمده ای در رونق اقتصادی داشته باشد و محصولات آن می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت باشد.

پس از انقلاب اسلامی ایران هدف و تلاش مسئولان در این راستا قرار گرفت که کشور در تولید محصولات کشاورزی و بویژه محصولات راهبردی مانند: گندم به خودبسندگی کامل برسد. ولی در عمل اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورده است.

در شهرستان برخوار و مخصوصا بخش حبیب آباد که از ظرفیت های خوبی در بخش کشاورزی برخوردار است انتظار می رفت مسولان شهرستان اهمیت بیشتری به این موضوع نشان داده و با اتخاذ تصمیماتی مانع از هدر رفت بخش زیادی از سرمایه ملی گردند.

یکی از مسئولانی که از ابتدای مسئولیت دغدغه بخش کشاورزی را داشته و در عمل نیز در میدان حضور داشته اند امام جمعه حبیب آباد حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی بوده اند که سالهاست هم در خطبه های نماز جمعه و هم با تشکیل جلسات متعدد با مسئولان ذی ربط و کشاورزان منطقه، سعی در به ثمر رسیدن اهداف مهم و کلان تشکیل جهاد کشاورزی داشته اند.

در ادامه به بخشی از فعالیت های ایشان در خصوص بخش کشاورزی و حفظ محیط زیست خواهیم پرداخت:

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی امام جمعه حبیب آباد با ارسال پیامی در رسانه های شهرستان برخوار در ۴ خرداد ۱۳۹۴ بیان کردند: آب و زمین حاصلخیز موهبتی الهی است که حفظ آن و نیز بهره برداری صحیح و اصولی از آن ، هم در قانون شرع و هم در حکم عقل لازم و ضروری است. با توجه به کاهش نزولات آسمانی در سال های اخیر و پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی و کمبود شدید آب در منطقه، لازم است برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی و استفاده بهینه از آبِ موجود و پیشگیری از پیشرفت کویر (با زیر کشت بردن زمین هایی که بر اثر کم آبی لَم یزرع مانده و تبدیل به کویر شده) از روش های علمی و فنی جدید آبیاری استفاده و آن را جایگزین آبیاری سنتی نمود. البته در مورد صحرای حبیب آباد که متشکل از چهار قسمت ( صحرای کِلِئی ، زیر امامزاده ،مادیانی و صحرای موش) و به صورت خرده مالکی است، معقول چنان است که به منظور دسترسی آسان به اراضی، صرفه جویی در وقت و هزینه ها ،تسهیل در انجام امور کشاورزی و … نخست تجمیع و یکپارچه سازی اراضی و خیابان کشی در بین قطعات آن صورت گیرد سپس با لوله گذاری ،آب به زمین های قسمت بندی شده هدایت گردد تا از آب و خاک موجود با صرف کمترین هزینه ، بهروری بهینه حاصل آید. امیدواریم کشاورزان عزیز و فهیم با عنایت به اهمیت این امر در تحول و پیشرفت کشاورزی منطقه با همراهی و مساعدت مسئولین محترم و کارشناسان مربوطه ،هر چه زودتر و به نحو احسن این مهم را صورت داده و به سرانجام برسانند.

امام جمعه حبیب آباد در نماز جمعه مورخ چهاردهم اسفند ماه ۹۴ هم مردم و هم مسئولین را به رعایت تقوای الهی در این خصوص و استفاده بهینه از منابع طبیعی و خدادادی از جمله خاک، آب و هوا توصیه نمودند و خواستار توجه بیشتر مسئولین شهر و استان به فضای سبز به ویژه پارک جنگلی حبیب آباد شدند و بر ضرورت یکپارچه سازی اراضی کشاورزی حبیب آباد و لوله گذاری جهت آبیاری به منظور حفظ خاک و آب تأکید نمودند.

 

حاج آقا مومنی درخطبه های نماز جمعه مورخ ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ در خصوص حفاظت از محیط زیست و تهدیدات زیست محیطی که با آن روبه رو هستیم گفتند : حفظ محیط زیست امری شرعی و برما واجب است… مقام معظم رهبری در ۲۶ آبان ماه سال گذشته سیاستهای کلی محیط زیست را طی ۱۵ بند به سران قوا ابلاغ فرمودند که بندهای ۷ و ۸ آن در منطقۀ ما قابل اجراست که بخشی از آن مربوط به مردم وبخشی دیگر مربوط به مسئولین است.
ایشان آنچه که از جمله وظایف مردم است را در بحث بیابان زدایی و جلوگیری از پیشرفت کویر (که استاندارمحترم اصفهان هم سال قبل از جمله تهدیدات زیست محیطی استان در شهرستان برخوار را پیشرفت کویر اعلام نمودند) یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و آبیاری نمودن به طریق فنی و علمی برشمردند که از دو سال قبل تا کنون نیز در خطبه های نماز جمعه و در جلسات متعدد بر انجام آن تأکید نموده اند و از مردم به ویژه کشاورزان خواستند در این سال که مزین به سال اقتصاد مقاومتی است نسبت به این مهم با جدیت اقدام نموده و آن را عملی سازند که هم با این تهدید زیست محیطی مقابله کنند و هم از نظر اقتصادی بسیار به نفع آنها خواهد بود.
امام جمعۀ حبیب آباد مساله دیگر در این خصوص را که از جمله وظایف مسئولین است ، حفظ فضای سبز حبیب آباد برشمردند و گفتند : مسئولین محترم (بخشدار، شهردار واعضای شورای اسلامی شهر) در این زمینه دغدغه خاطر داشته و در جلسات مختلف پیگیر این مساله بوده اند و طرح و برنامه هایی هم جهت حفظ فضای سبز حبیب آباد دارند. که ان شاء الله در سال جاری آنها را دنبال می کنند.

امام جمعه حبیب آباد در خطبه های نماز جمعه مورخ ۲۰ فروردین ۹۵ با هشدار جدی به مردم و مسئولان ، همه را به پرهیز از اسراف و تبذیر در امر آب فراخواندند و با ذکر نمونه هایی از الگوی صحیح مصرف آب ، برای چندمین بار کشاورزان حبیب آباد را به تلاش جدی و پیگیری مستمر در موضوع یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و لوله گذاری و اصلاح آبیاری سنتی توصیه نمودند.
ایشان مسئولین را نیز به عمل به تعهدات خویش در قبال اجرای آبیاری فنی سفارش کردند و از آنها خواستند تسهیلات را برای کشاورزان فراهم کنند و این مسائل از جمله مسائل اولویت دار باشد. همچنین ایشان اظهار امیدواری کردند که مسئولین شهری حبیب آباد نسبت به فضای سبز حبیب آباد و طرح انتقال پسآب تصفیه خانه شمال اصفهان برای آبیاری پارک جنگلی حبیب آباد را در اولویت قرار دهند که نخواهند برای آبیاری از منابع آب زیرزمینی استفاده کنند.

جلسه بررسی مسائل مختلف در موضوع نوسازی و تجهیز اراضی کشاورزی حبیب آباد و اصلاح آبیاری آن، روز شنبه ۹۹/۳/۱۷، با حضور امام جمعه حبیب آباد، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان و همکاران، شورای شهر و هیئت امنای صحرای حبیب آباد در محل دفتر امام جمعه، برگزار و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ گردید.

امام جمعه محترم به منظور رفع مشکلات کشاورزی حبیب آباد، دو جلسه ( ۴ و ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) در محل دفتر امام جمعه با کشاورزان برگزار نمودند. ایشان ضمن شنیدن مشکلات آنها، به بیان راهکار جهت رفع مشکلات آنها پرداخته و حمایت و مساعدت خود را در این خصوص اعلام نمودند.

سوال خود را مطرح کنید :